Umowa B2B – czy to się opłaca?
Pracodawca decydujący się na wprowadzenie do firmy nowego pracownika ma do dyspozycji kilka różnych możliwości, jeśli chodzi o formę jego zatrudnienia. Coraz częściej wybieraną opcją jest umowa B2B, w przypadku której obie jej strony to przedsiębiorcy. Czy warto skorzystać z takiej możliwości?
W ostatnich latach umowa B2B stała się popularną alternatywą dla umowy o pracę. Podstawową różnicą występującą między obiema formami zatrudnienia jest fakt, że umowa B2B zawierana jest między dwoma podmiotami gospodarczymi. Takie rozwiązanie, jak każde inne, ma zarówno wady, jak i zalety. Warto przy tym zaznaczyć, że najczęściej do zawarcia umowy B2B dochodzi, kiedy pracownik otrzymuje wysokie wynagrodzenie. Dla pracodawcy oznacza to większe koszty zatrudnienia, które umowa B2B pozwala zredukować. Na czym dokładnie polega taka forma zatrudnienia? Jak przygotować umowę B2B, która zabezpieczy interesy obu stron? Zapraszamy do lektury!
Na czym polega umowa B2B?
Tak naprawdę mianem umowy B2B nazywa się stosunki prawne, których przedmiotami mogą być różnorodne kwestie, np. sprzedaż czy świadczenie usług. Taki rodzaj umowy ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie istnieje konieczność zawarcia pewnej transakcji między dwoma przedsiębiorcami. Zwykle jednak mówiąc o umowie B2B, mamy na myśli dokument dotyczący samozatrudnienia, czyli sytuacji, w której osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą świadczy usługi na rzecz danej firmy.
Zalety umowy B2B
Umowa B2B cieszy się coraz większym uznaniem z co najmniej kilku względów. Na prowadzenie wychodzi bez wątpienia niższy koszt, jaki musi ponieść pracodawca w związku z zatrudnieniem. Może przy tym zaoferować pracownikowi wyższe zarobki. Osoba zatrudniona w ramach umowy B2B może tak naprawdę świadczyć swoje usługi w wielu firmach, nie ograniczając się do jednej, jak zwykle bywa w przypadku umowy o pracę. Gwarantuje to dużą swobodę zatrudnienia oraz elastyczne warunki współpracy.
Jak stworzyć dobrą umowę B2B?
Przygotowanie poprawnej umowy B2B zgodnej z oczekiwaniami obu stron to nie lada wyzwanie. Takie zadanie wymaga solidnej wiedzy z zakresu prawa pracy, dlatego najlepiej przekazać je w ręce doświadczonego prawnika, który po zbadaniu potrzeb pracownika i pracodawcy przygotuje konkretny plan umowy. Po ustaleniu wszelkich szczegółów i zmian możliwe będzie przygotowanie kompletnego dokumentu zabezpieczającego interesy obu stron. To najrozsądniejsze rozwiązanie, które gwarantuje, że przygotowana umowa jest jasna, zrozumiała i nie pozostawia pola do swobodnej interpretacji jej zapisów.